Sunday, January 9, 2011

Minyak takder...?

Petang tadi aku baru je ke Sungai Besar untuk membeli keperluan rumah.. dah lebih kurang 2 bulan aku duduk kat rumah mak aku..  malam ni nak balik ke rumah sewa semula.. jadi aku pun pegi la membeli sikit keperluan..bawang-bawang.. sayur sikit-sikit.. dan niat nak membeli minyak botol 2kg .. sebab aku suka gunakan botol 2kg  untuk aku refil minyak yang botol 5kg. Ye la.. jenuh pulak nak mengangkat botol 5kg tu tiap kali nak masak.. so masukkan kan dalam botol 2kg..bila habis..refil.. minyak botol kat umah aku tu dah "selamat" dikerjakan dek kak sang ti yang "baik" sekali..memang aku terperanjat sangat.. bila aku tengok..yang tinggal untuk diorang jual cuma minyak mazola je.. tak bestnya nak masak guna minyak mazola.. apa la rasanya ye.. sebab memang takder pengalaman masak minyak guna minyak mazola..hehehe.. 2 pasaraya aku pegi.. billion dengan save more.. pasaraya lain atau kedai runcit aku tak sempat nak tengok sebab dah maghrib.. bila aku tengok keadaan macam ni..kesiannya la pada peniaga-peniaga makanan.. peniaga goreng pisang contohnya..macam mana la diorang nak  menggoreng pisang..kalau minyak pun dah takder stok.. syukur la aku ni jenis yang suka simpan stok.. bila 1 stok digunakan.. aku mesti pastikan ada 1 spare.. jadinya insya'Allah ada la lagi minyak kat umah aku.. cuma.. kalau habis...? macam mana..? aku harap masalah ni dapat diselesaikan dengan cepat.. jangan la penaya orang dok simpan stok minyak.. sekat rezeki orang.. sama la macam ko sekat rezeki ko sendiri sebenarnya... sedey.. :(  

4 comments:

AiTotYati said...

sama mcm aku. pegi mydin tgk rak minyak msk kosong. ade pun yg 1liter punye. tapi beli jugaklah. ghupa2nya depa pakat sorok.

last week sbb myk dah hbs terpaksa bli gak. tak pernah2 bli 5kg, pd hari tu aku bli. lps ni jenuh nk refill kt botol 1kg tuh.

yg menyorokkan minyak tu mmg aku tak redho lah!!!

Lieya said...

Itu la pasal.. aku ingat org cakap je.. rupanya memang betul.. aku memang biasa beli 5kg.. senang sket..terus buat stok..pastu refil kat botol 2 kg..lain kali peringatan gak.. seram sekejap aku.. kalo minyak takder stok kena goreng guna planta la...huhu

Yunus Badawi said...

Minyak jagung baik utk kesihatan tapi kurang baik utk poket huhuhu

Lieya said...

YB: minyak jagung masak tak sedap la..hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

By :
Free Blog Templates