Thursday, September 1, 2011

Rekod..rekod..

Salam Lebaran dan salam kemerdekaan kepada semua rakyat Malaysia.. baru je kelmarin sambut hari raya.. dan semalam sambut hari ulangtahun kemerdekaan Malaysia ke-54.. alhamdulillah.. Allah masih berikan nyawa untuk meraikan hari-hari yang istimewa ni.. Malam raya pertama aku dah gerak ke KL umah mak mertua aku.. dan sebelum tu aku dan en.suami dikejutkan berita kematian datuk saudara en.suami di Melaka.. tahun ni memang rancang untuk tidak pulang ke Melaka..hanya berhari raya dia KL.. lagipun nenek en.suami memang bersama mak mertua di KL..tapi disebabkan berita kematian tu.. aku..en.suami..mak mertua..nenek serta ibu saudara dan sepupu en.suami bertolak la ke Melaka di subuh hening pagi raya..kira-kira jam 7.00 pagi.. memang tahun ni tak berkesempatan la untuk bersembahyang sunat hari raya.. sebab berada di dalam perjalanan ke Melaka.. sampai je rumah ibu saudara en.suami.. rupa-rupanya jenazah dah dikebumikan pada malam tu jugak..kira-kira jam 2.00pagi.. tak apa la.. yang penting.. jenazah dah selamat diurus dan disempurnakan... alhamdulillah...

Oleh sebab dah alang-alang berada di Melaka.. dapat la juga berjumpa dengan bapa dan ibu saudara en.suami yang berada di Melaka.. sempat jugak berjalan-jalan ke rumah saudara en.suami yang lain di Bacang... kami pulang jugak ke KL pada hari yang sama..sebab pepagi subuh hening tu.. mak mertua aku kelam kelibut panaskan lauk yang dimasak malam tu.. dan lauk tu ditinggalkan begitu aje.. dah la belum lagi disentuh untuk dimakan.. sayang aje takut makanan tu basi..on the way balik.. singgah juga rumah mertua kakak ipar aku.. dapat la jumpa sekejap ngan anak-anak buah en.suami... sampai umah dah lebih kurang kol 8 malam.. mandi-mandi dan berehat.. dapat la layan rendang mak mertua yang memang mabeles.. teringat rendang nenek... huaaa... kalau ikutkan hati nak ke ajak en.suami singgah kat rumah nenek.. tapi sebab bawa sekali nenek en.suami yang kurang sihat.. kesian pulak kat dia.. takut badan dia letih aje.. lagipun insya'Allah esok or lusa akan balik juga ke rumah nenek aku...

Semalam.. raya ke-2.. pagi-pagi mak dan bapa saudara en.suami datang ke rumah mak mertua.. lepas je diorang balik.. kami bersiap-siap nak pergi ziarah kubur bapa mertua... di Jalan Kuari Ceras.. mak aih..meriahnya kat situ.. keadaan kat situ tak macam kat kawasan tanah perkuburan pulak aku tengok..mana taknya..kemain meriah dengan penjual-penjual yang mengambil kesempatan untuk berjual.. ye la..memang akan ramai orang yang akan datang... si penjual bunga memang dah tentu lah ada.. siap ada yang menjual air.. kebab.. buah-buahan potong.. aku rasa dah macam takder kesedaran dah pada orang-orang yang menziarahi kubur.. biasanya..bila kita berada di kawasan perkuburan.. ia mengingatkan kita tentang mati.. tapi bila aku tengok keadaan kat situ..sedihnya la.. yang berniaga di luar kawasan tu boleh tahan.. ada yang berjual kat belah dalam.. siap ada yang keluar dari kawasan perkuburan tu dengan menjilat-jilat ais krim..menjinjit plastik buah potong..tahun-tahun sebelum ni tak la semeriah macam tu.. tapi tahun ni aku rasa.. sangat-sangat meriah...

Lepas je ziarah kubur.. terus ke rumah bapa saudara en.suami yang datang rumah mak mertua pagi tu..itu pun tak berapa lama kat situ..sebab kereta mak saudara en.suami pulak rosak..jadi nak pinjam kereta mak mertua untuk mereka pulang ke Seremban.. dah kena balik semula ke rumah mertua.. sampai kat sana.. aku tanya mak mertua..samada lauk ikan ada atau tidak..sebenarnya..aku ni hantu kuah asam pedas.. dan kuah asam pedas mak mertua aku..memang la mabeles.. tu nak mintak dia masak.. jadinya aku ajak en.suami ke giant sekejap.. sambil-sambil nak beli makanan kucing mak mertua.. aku amik kesempatan la beli ikan sekali..konon-kononnya nak intai-intai nak belajar ngan mak mertua..cara nak masak kuah asam pedas dia..sudahnya..sambil-sambil aku tengok tv.. dan mak mertua siang ikan..aku dah ke laut.. buat kuah asam pedas dalam mimpi..hahaha.. siap kena perli ngan en.suami.. akhirnya petang tu..dapat jugak aku menikmati kuah asam pedas mak mertua.. memang puas hati..kekekeke..

Pagi tadi lepas je sarapan.. eceh..lepas sarapan apa.. lebih kurang dekat kol 1 petang..aku pulang ke Sabak Bernam.. sempat singgah ke chow kit nak cari mesin pemerah air soya.. tapi kecewa.. rupanya kedai-kedai kat situ sumernya tutup... diorang pun beraya sakan jugak rupanya...sampai sabak lebih kurang kol 3.30 petang..singgah ke rumah aku kejap hantar pakaian kotor..terus balik ke umah orang tua aku.. cuma.. yang memang rekod tahun ni... semua tempat aku dok pegi dan berjalan..langsung tak amik gambar.. dan sehingga ke saat ni..aku belum ada gambar berhari raya.. tak kira la gambar secara solo.. bersama en.suami.. dan bersama keluarga.. bukan tak ada kamera.. tapi mungkin sebab peristiwa berlaku di pagi raya tu.. membawak sampai ke hari ni.. tak teringat nak mengambik gambar.. memang rekod la untuk tahun ni...hehehe..:)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

By :
Free Blog Templates