Sunday, January 22, 2012

Gong Xi Fa Chai...


Esok semua kaum Cina akan menyambut Tahun Baru.. jadinya.. aku nak ucap Selamat Tahun Baru pada kawan-kawan berbangsa Thiong Hua..semoga tahun naga yang disambut..akan mendatangkan tuah buat kalian... bila tahun baru cina.. aku teringat kat dua orang bapa saudara aku..abang kepada mak aku...yang keluarga aku agak rapat lepas dah berjumpa semula dengan diorang.. kalau aku ke Klang.. selalu ke rumah uncle Tang.. layanan yang diberi memang mabeles la.. balik mesti dengan perut kenyang.. dia memang faham dan tau yang orang Islam tak boleh makan makanan tak halal.. kebiasaanya kalau pergi..dia akan bawak ke restoran mamak atau KFC.. mendiang meninggal dunia sebab kencing manis.. 3 bulan sebelum kematian dia.. dia gagahkan diri gi kenduri kakak aku.. masa dia sakit pun tak bagitau kat keluarga aku..sebab taknak susahkan kitorang untuk pergi melawat dia.. uncle Tang abang mak aku yang keempat.. dan yang paling rapat dengan Uncle Tow.. pemergian dia memang aku sangat-sangat terasa.. sebabnya.. dia la yang paling rajin melawat mak aku.. memang gamble je uncle aku ni..sangat-sangat rajin gi umah mak aku.. dia akan naik motor c70 dia.. terus ke lrt bukti jalil..pastu naik lrt ke pudu.. sampai pudu..dia naik bas ke sabak.. sampai je pekan Sabak.. dia takkan bagitau mak aku.. tau-tau sampai je dia kat umah dengan berjalan kaki.. bab makan memang sangat senang.. apa yang dimasak.. dia makan aje.. sangat suka makan kerang bakar mak aku.. bila raya.. dia mesti datang.. teringat masa tu kami beraya kat kampung Negeri Sembilan.. dia bersusah payah naik bas dari KL ke Seremban..pastu ke Mantin semata-mata nak datang melawat kitorang.. bila Tahun Baru Cina pun macam tu.. sepatutnya kami yang melawat dia.. tapi dia yang datang ke Sabak Bernam.. mendiang meninggal dunia sebab eksiden.. dia memang sangat rajin bekerja..walaupun umur dah dekat 80 tahun tapi masih kuat bekerja..sekian adanya..:)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

By :
Free Blog Templates