Wednesday, April 14, 2010

LINUS..! LINUS..! LINUS..!

Sejak bukak sekolah ni.. tak habis2 dengan linus..! linus..! linus..! kekadang naik muak pulak aku dengar.. kalo nak tau pasal linus.. klik cni.. apa kaitan aku ngan linus..? disebabkan aku guru pemulihan.. aku kena ajar murid linus tegar.. yg tak lepas konstruk 1 ngan 2.. mengajar murid2 ni.. mmg takder masalah ler.. aku tak kesah.. tapi yang menjadi persoalan skang ni.. aku tak faham.. skang ni nak ikut arahan sapa.. citer dia camni.. sebelum ni..guru pemulihan dikehendaki mengajar BM utk thn 2, 8 masa, thn 3, 8 masa..pastu math thn 2, 7 masa, thn 3 pun 7 masa. kiranya berfokus utk thn 2 ngan 3 la pemulihan ni.. sbb dulu thn 1 ada KIA2M.. pastu mula awal tahun aritu.. ada la program baru.. LINUS.. dia cam KIA jugak.. tp kita ajar 2M je.. yang LINUS utk 3M dan utk thn 1..cara pelaksanaan pun berbeza dari KIA.. n wujud la murid linus tegar ni.. yang aku citer kat atas tu.. jadinya.. masa bulan mac aritu.. aku g taklimat pem.khas.. JU bgtau..kalo ada murid LINUS tegar.. masa utk mengajar thn 2 ngan 3 kena dikurangkan.. kalo dulu BM 8 masa.. jadik 6 masa.. patu math lak jadi 5 masa... n untungnya aku.. murid thn 3 semuanya dh lepas saringan BM..jadi dah balik ke kelas perdana.. jadinya.. dapat la aku tambah masa Bm utk murid linus tegar..
pastu arini.. masa contact time ptg tadi.. cikgu linus yang g taklimat masa pagi..kasi la info pasal taklimat linus yang dia pegi tu.. diorg nak murid linus tegar diajar 1 hari 1 jam utk literasi (BM) n 1 hari 1 jam utk numerasi (math). maknanya sehari kena ajar 2 masa.. jadi seminggu 10 masa utk BM 10 masa utk math.. kat ctu je dh 20 masa utk linus tegar.. dan dengan mudahnya diorg suh kurangkan masa utk thn 2 ngan 3.. ish ish ish..mana la keadilan utk murid2 yang lain.. aku rasa dh cam ada pecanggahan dalam hal ni.. kalo ikut pemulihan fokus utk thn 2 n 3.. ni dh jadik fokus utk thn 1 pulak.. yang jadi persoalan.. arahan dibagi bukannya dari unit pemulihan khas.. tp dari unit linus.. so cikgu pemulihan nak ikut arahan yang sapa..? n aku rasa mmg tak adil utk murid yang lain.. dh la aku ajar protim thn 5.. kalo ikut bebetul jadual ni.. mmg takder chance la aku nak ajar diorg.. kesian diorg.. yang aku pelik.. taklimat LINUS.. tp banyak arahan utk guru pemulihan.. kenapa la diorg tak panggil sekali guru pemulihan... utk dengar taklimat tu..? sedangkan pada awalnya yg dibagi taklimat.. maklumat lain.. aku bukan nak kata apa la.. yg aku tgk tu.. kekadang bebudak tu linus tegar tu takder la teruk sangat.. diorg masih boleh menguasai kemahiran.. cuma kebetulan je soalan tu diorg tak boleh jawab.. sbb aras yang agak tinggi.. lagi pun masa wat saringan tu diorg baru je lebih kurang sebulan masuk sekolah.. tahap murid ni kekadang lambat.. ntah la.. bagi aku nak mengajar.. mmg takder masalah..n dh tanggungjawab aku.. tp aku mengenangkan masa yang diperuntukkan dengan fokus pada murid thn 2 ngan 3.. aku takut.. yang dikejar tak dapat.. yang dikendong berciciran..jadi.. fikir2 kan lah dan selamat beramal..hihihi..

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

By :
Free Blog Templates