Thursday, September 23, 2010

Haruan lompat-lompat..

Kebendanya la haruan lompat2 ye.. kekadang teringat lak cerita hantu cina lompat2 tu ye.. kekeke.. ni nak cerita ni.. kesah haruan lompat2.. petang semalam.. en.suamiku tersayang.. telah pegi memenuhi kehendak hobi dia memancing.. tak kesah pun dia nak penuhi masa dia sebelum akan mula bekerja pada awal bulan depan.. lagi2 kalo memancig dapat hasilnya.. lagik la aku suka.. so bila dia balik tu.. dapat la sekor ikan haruan.. jadik la.. dari tak dapat.. betul dak? ikan haruan ni ada jangkat hayat yang panjang.. masa en.suami bawak balik.. ikan tu masih hidup.. aku ni satu peel tak elok..malas nak layan siang2 ikan bersisik.. aku ingat nak kasik je kat mak aku masak.. tp rupanya.. en.suami dok teringin makan ikan haruan.. ntah apa ke hei nya aku pun tak tau.. oleh sebab ikan tu masih hidup.. en suami masukkan ikan tu dalam besen berisi air.. kata nak suh aku masak ikan tu.. tp dok isi dia dalam air.. jenuh la nak tunggu ikan tu mati.. nak jadik cerita.. aku bangun la tido macam biasa.. dah nama cikgu.. kena la g sekolah awal pagi.. lepas je aku mandi.. nak masuk pintu bilik.. aku dok perati ada benda hitam kat depan pintu umah.. aku ni mata dah le rabun.. baru bgn tido mamai2 lagi la tak berapa terang objek aku nampak.. aku pun g tgk dekat2.. rupanya ikan haruan tu dok terdampar tepi dinding kat pintu umah.. aku punya la pelik.. punya la jauh ikan tu melompat.. rupa2nya.. aku dah masuk tido tu.. en.suami buang air dalam besen tu.. pastu dia tutup besen dengan bekas jaring.. n letak anak lesung atas jaring tu.. pagi2 tadi.. lokasinya dari kat dapur.. dah depan pintu umah.. cuba la bayangkan..bape jauh la ikan tu dok lompat2.. pastu sebelum nak g sekolah aku ingat nak simpan ikan tu dalam fridge.. rupanya ikan tu belum mati.. aku nak masukkan dalam plastik.. dia dok gerak2.. langsung tak jadik aku nak simpan.. aku suh en.suami yang settlekan... Aku balik sekolah.. aku bukak peti ais.. tgk2 ikan tu dah keras kejung dalam peti ais.. cuma.. aku tgk ada 1 mangkuk kosong dalam peti ais tu.. maknanya.. masa en. suami masukkan ikan tu dalam peti ais ..ia tak mati pun lagi.. dia melompat2 gak la agaknya dalam peti ais tu sebelum mati kesejukan.. tp bengang gak aku.. tak pasal2 aku kena lak nak membersihkan peti ais bekas2 lendir ikan tu.. sebagai dendanya pada ikan tu.. aku pun...masak la goreng cili api...


.


.


.


.


.


.


.


.


.


tara
memang sedap dan enak.. n tadi masa call mak mertua.. dia cakap masak gulai cili api pun sodap.. tadi en. suami g memancing.. ada dapat lagik sekor yang kecik.. kalo ghajin.. sok masak la.. kalo tak.. bawak tapau je ke umah mak.. hehehe.. dan akibat perbuatan ikan haruan yang dah settle aku masak.. sedaranya hari ni aku gantung tepi sinki.. nasib la haruan.. asalkan ko tak lompat2 satu rumah.. aku takut aku nak g sekolah esok tgk ko dah ada kat pagar umah.. jenuh aku nak menjawabnya..hehehe..



kesian.. kena gantung kat tepi sinki..hihi

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

By :
Free Blog Templates