Wednesday, December 14, 2011

Ronda-ronda Segamat-Umbai 2

Ok..sambung kesah Ronda-ronda Segamat Umbai 1.. keluar je dari Segamat ..kami terus menuju ke Melaka.. orang cakap..kalo gi Segamat atau Tangkak..rugi tak shopping kain-kain pasang.. tapi disebabkan kesuntukan masa..dan taknak balik ke Lenggeng terlalu lewat..takder la kami dok menyinggah..kebetulan hari hujan..jadi lagi la malas nak menyinggah..dari Segamat..kali menghala ke Tangkak dan menuju ke Melaka.. jalan punya jalan punya jalan..sampai la 1 simpang..kami ni pun dok terus je la... tetiba aku teranjat.. awat la Sek Sains Muar boleh ada kat sebelah kiri aku.. pastu jalan terus sket sebelah kanan ada kilang AST..kalau sesiapa biasa ke Muar..dari Melaka..mesti perasan tempat-tempat yang aku sebut tu.. aku jadi cam bingung sekejap..sebab memang seingat aku.. SM Sains Muar sebelum sampai jambatan nak masuk ke bandar Muar..siap bertekak-tekak dengan en.suami.. yang kelakarnya en.suami cakap jalan yang lain.. sebab aku membayangkan..kalau dari Tangkak.. kami akan melalui bandar Muar..dan terus menuju ke Melaka.. tapi arah kami dah bertentangan.. nak taknak.. kami terpaksa berpatah balik.. dan memang nak suruh lalu bandar Muar jugak baru la ke Melaka.. sebenarnya.. keadaan jalan yang dah agak berubah..sebelum ni tak ada jambatan ke dua nak menuju ke Muar..bila ingat-ingat balik.. memang ada simpang untuk ke Tangkak.. dari Muar menuju ke Melaka.. disebabkan ada fly over dari jambatan kedua Muar tu..sampai tak perasankan simpang tu.... punya la nampak sangat lama tak hala ke belah sana..hahaha.. yang best tu..pakteh aku yang drive keta kat belakang..ikut je kami dari belakang..hehehe...pastu.. kami teruskan la perjalanan menuju ke Melaka... Ateh aku memang dah bagitau awal-awal nak belanja ikan bakar kat Umbai.. sebenarnya zaman-zaman aku melepak kat Melaka dulu pun.. tak pernah pulak gi makan ikan bakar kat Umbai.. kalau dulu-dulu.. dari Melaka ke Muar.. ikut jalan lama..sekarang dah ada highway.. tapi yang aku pelik..ntah macam mana dia potong dari jalan asal..jalan lama tu..ke highway.. sebabnya memang aku dok tercari-cari jalan kampung.. bila dah macam tu.. ada la signboard tunjuk ke Umbai..abang ipar aku dok Muar.. jadi en.suami pun call untuk dapatkan kepastian.. nak carik tempat ikan bakar tu pun satu hal jugak..berpusing-pusing..sebab dah lama tak ke sana.. makngah dengan adik sepupu yang pernah pergi sana pun dok kompius jugak jalan nak ke ctu.. akhirnya berjaya juga sampai ke tempat ikan bakar Parameswara, Umbai...kami sampai lepas maghrib.. keadaan kat situ agak ok...parking pun masih banyak...dan terjadi la suatu peristiwa masa kat situ..ok nanti aku sambung lagi cerita kisah ronda-ronda ni... walaupun tak sampai 1 hari.. tapi pengalaman yang sangat dan amat bermakna aku rasa..ekekeke.. gambar pun tak ada..tunggu la Ateh aku upload gambar..baru aku tayang kat cni ye... nanti aku sambung cerita lagi..tunggu..

2 comments:

aitotyati said...

tu highway AMJ la tu.
sekarang dah cepat. 40minit je melaka-muar.

ikan bakar kami selalu makan kat pengkalan baru :D

Lieya said...

haah..lebuh amj.. tp dulu rasanya dari jalan lama terus je sampai muar...ntah dia potong jalan kat mana...memang tak rempuh jalan lama.. yang ye lama dah tak explore ke sana..kekeke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

By :
Free Blog Templates