Saturday, March 19, 2011

Cuti-cuti Part 1

Cuti kali ni.. takder la plan nak g jalan mana-mana..cuma memang ada terniat nak balik rumah nenek n pegi rumah kakak kat Kuala Pilah.. bertolak dari Sabak lebih kurang kol 6.30 petang.. en.suami tak ikut balik sebab kena kerja..macam mana pun..alhamdulillah perjalanan berjalan lancar.. singgah solat dekat Ijok..dan teruskan perjalanan ke Lenggeng.. sebelum sampai Lenggeng.. singgah makan kat Beranang jap.. kebetulan ada kawan ayah ngan mak yang mereka jumpa kat Mekah tengah bertugas kat kawasan Beranang tu..jadinya ala-ala small gathering gitu... berjumpa la sekali kat kedai makan tu.. sampai je kampung lebih kurang kol 11.00 malam.. kiranya awal la jugak sampai kampung.. kami kalau balik kampung..memang kebiasaannya sampai lewat malam..sebab kebiasaanya akan bertolak waktu petang..lagipun ayah aku memang suka berjalan malam..sebab dapat elak jem dan suasana agak tenang...

Macam aku yang aku pos sebelum ni...nenek tak ada..apo nak dibuek an.. tak dapek la nak jumpo nenek balik ni... tapi makngah amik cuti khas sempenan kepulangan kami.. takder sapa pun kat rumah tu.. yang tinggal kat umah nenek cuma makngah anak beranak dengan nenek.. dah nenek takder..makngah pun volunteer nak amik cuti..oleh kerana aritu jugak nak ke Kuala Pilah.. kami masak awal.. sepesel giler lauk aritu.. ayam berlada.. gulai pucuk ubi.. ngan jering.. sedap giler..hehehe..





Sila abaikan mereka yang beraksi dalam gambar di atas.. nak tunjuk kat kawan blogger aku.. iaitu Puan Irtiyah gambar rumah nenek aku.. sebab post aku balik kampung aritu aku tunjuk gambar  sumber dari en.google.. hehehe..Irtiyah.. Aitotyati rasanya dah pernah sampai kampungku..zaman muda-muda dulu selalu ajak Aitotyati dating ke Seremban..cuma lupa samada pernah bawak ke rumah nenek ke tak..nampak sangat la umur ku ni dah memang meningkat..Puan AitotYati.. tolong betulkan kenyataan saya ini ye.. heheheh..Persekitaran umah nenek sebelum ni rimbun dengan pokok-pokok.. ada pokok jambu.. pokok rambutan... ada reban ayam belakang rumah.. tapi sejak tambak tanah untuk buat garaj.. jadinya semua dah berubah..sebelum ni kalau kami balik..memang kereta kena park kat luar.. sebab keadaan tanah yang membukit sangat.. kalau boleh masuk pun sebuah kereta je..jadik ateh aku membuat inisiatif untuk tambak kawasan umah nenek..supaya bila kami balik.. boleh la park kereta kat dalam kawasan.. sayang jugak pokok-pokok tu ditebang.. tapi apakan daya.. takder sapa pun dah nak menguruskannya.. cuma yang tinggal.. sebiji pokok durian yang arwah atok tanam kat luar pagar belakang rumah...

Ok..itu la kesah keadaan sekeliling umah nenek aku.. nanti aku sambung kesah aku kat rumah kakak aku kat Kuala Pilah pulak ye...

2 comments:

AiTotYati said...

pernah sampaiiiiiii. tidur lagi yuuuuu. airnye sejuk best!!!


nah jawab tag:

http://bestari206yati.blogspot.com/2011/03/rupa-meja-atas.html

Lieya said...

ahahaha.. aku lupa.. rasa macam pernah bawak..pastu rasa macam bawak g klawang je.. aku lupeeee...hahahaha...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

By :
Free Blog Templates